A vitamīns – redzei un imunitātei!

677
a vitamins

A vitamīns ir pirmais no vitamīniem. Tam ir milzīga nozīme organismā, lai stiprinātu redzi un palīdzētu tumsā labāk rezēt. A vitamīns palīdz arī labāk uztvert krāsas – sākot ar visgaišāko dzelteno toni līdz tumšākajam violetam. Papildus priekšrocība – tas palīdz stiprināt ķermeņa imūnsistēmu, lai ķermenim būtu vieglāk cīnīties ar infekcijām.

A vitamīna trūkums var izpausties kā novājināta imunitāte vai pasliktināta redze diennakts tumšajā periodā.

A vitamīna dienas norma

Cilvēkam ir nepieciešams dienā uzņemt ap 0.7mg. Pamatā šo mērķi ir viegli sasniegt ar sabalansētu uzturu.

A vitamīna avoti

Vitamīnu A var atrast tādos produktos kā:

  • sierā,
  • olās,
  • treknajās zivīs,
  • pienā un jogurtā,
  • aknās un aknu produktos – aknu pastēte ir lielisks A vitamīna avots!

Tu vēl vari A vitamīnu uzņemt no ēdieniem, kuri satur daudz beta karotīnu, jo tas ķermenī tiek pārvērsts par A vitamīnu! Beta karotīns ir atrodams dzeltanajos, sarkanajos un zaļajos (lapainajos) dārzeņos, kā spināti, burkāni, saldie kartupeļi jeb batātes un paprikā.

Vai A vitamīnu var pārdozēt?

To patiesībā var pārdozēt, jo tas ir taukos šķīstošs vitamīns. Tas nozīmē to, ka uzņemot pārāk daudz A vitamīnu, ķermenis to noglabā tauku rezervēs, līdz tas atkal ir vajadzīgs. Balstoties uz dažādiem pētījumiem, uzņemot ilgstošu periodu dienā vairāk par 1.5mg A vitamīna, ir iespēja to pārdozēt. Tas var ietekmēt kaulu trauslumu vecumdienās. Šis ir svarīgi veciem cilvēki, it īpaši sievietēm un cilvēkiem ar osteoporozi.
Rekomendējam neēst vairāk kā vienu reizi nedēļā aknu pastēti, jo arī tā var uzņemt A vitamīnu pārāk daudz. Pievērsiet uzmanību, kādu zivju eļļu izvēlaties, ja tā ir zivju aknu eļļa, tad arī ir jāuzmanās no pārāk daudz A vitamīna.

A vitamīns grūtniecības laikā

Pārāk daudz A vitamīnu grūtniecēm nevajadzētu uzņemt, jo tas var nodarīt pāri vēl nedzimušajam bērniņam. Vēlams vienkārši izvairīties no aknu produktiem kā pastētes un papildus uztura bagātinātājiem vai vitamīniem, jo visdrīzāk A vitamīns tiek pietiekoši uzņemts ar dažādu pārtiku.