Zivju eļļa ir lieliska! Bet vai Tu to lieto pareizi?

569
omega3 taukskabes

Lieto zivju eļļu un esi neiznīcināms!

Kad zivju eļļa tiek lietota pareizi, Tava sirds un asinsvadu veselība ir gandrīz vai neaizskarama. Zivju eļļa palīdz tikt galā ar iekaisumiem, uzlabo insulīna jutību un veicina tauku sadedzināšanu.

Diemžēl daudzi cilvēki zivju eļļu nelieto pareizi un nepiedzīvo šos pozitīvos ieguvumus. Viņi lieto kapsulas, bet nejūt nekādu atšķirību. Problēma ir tāda, ka ir jāizprot, kā zivju eļļa, jeb precīzāk, omega 3 taukskābes strādā organismā.

Omega 3 pret Omega 6 taukskābēm

Lai izprastu, kā pareizi lietot omega 3, ir jāsaprot, kāpēc mēs vispār dzeram zivju eļļu. Visa vajadzība rodās no tā, ka zaļumi pūst ātrāk, bet sēklas nē.

Ja Tu esi ražotājs pārtikas industrijā, tad Tavs mērķis varētu būt, pēc iespējas vairāk ražot pārtiku, kas ilgāk saglabājas. Ja pārtika sapūst, to nevar pārdot, rezultātā sanāk zaudēt naudu.

Ēdieni ātrāk pūst, ja tajos ir omega 3 taukskābes nekā, ja tajos ir omega 6.  Zaļumi bieži satur vairāk omega 3, bet sēklu un graudu produkti – omega 6. Omega 6 ir ķīmiski stabilāka, tāpēc tā tik ātri nebojājas un sēklas dīkstu nodrošina ar vēlamajām barības vielām, lai tas varētu izaugt. Tāpēc tā nav sagadīšanās, ka mūsdienās veikalu plauktos uzturs 60 – 90% gadījumu nāk no graudu produktiem.

Graudu produkti ir lētāki un tos ir vieglāk iegūt. Kā arī, tie tik ātri nebojājas. Izklausās lieliski, bet problēma ir tāda, ka omega 6 palīdz veicināt organisā procesus, kas izraisa iekaisumus un liek sarkanajiem ainsķermenīšiem veidot sarecējumus. Iekaisumi ir saistīti ar tādām kaitēm, kā sirds slimībām, vēzi, insultu un alcheimera slimību. Iekaisumi ietekmē aptaukošanos un veicina insulīna rezistenci.

Omega 3 un omega 6 cīnās par vienu un to pašu vietu šūnu membrānā. Tāpēc, lai cilvēka organisms būtu vesels, ir nepieciešama pareiza taukskābju attiecībā. Ideālā attiecība ir 3 pret 1, lai omega 6 tiek uzņemta 3 reizes vairāk nekā omega 3. Mūsdienās nereti šī attiecība ir no 10 līdz pat 25 pret 1. Tas ir iemesls, kāpēc ir svarīgi uzņemt ikdienā omega 3 taukskābes, lai izlīdzinātu attiecību un organismā samazinātu iekaisumu risku.




Vēlams ir pārskatīt savu uzturu un ikdienā pārāk neaizrauties ar omega 6 uzņemšanu. Omega 6 taukskābes visvairāk var atrast šādos avotos:

  • sēklas – ķirbju sēklas, saulespuķu sēklas,
  • dažādi rieksti, kā pistācijas, zemesrieksti,
  • linsēklu produktiem (eļļa, sēklas),
  • kaņepju produkti (eļļa, sēklas),
  • vīnogu kauliņu eļļa,
  • sojas pupiņu produkti

Nepietiek ar omega 6 samazināšanu, bet ir nepieciešams taukskābju attiecību uzlabot ar papildus omega 3 taukskābēm no zivju eļļas vai citiem avotiem.

Omega 3 produkti / avoti:

  • zivis (makrele, lasis, sardīnes, anšovi),
  • jūras veltes (austeres, kaviārs, garneles),
  • čia sēklas,
  • valrieksi,
  • jūraszāle.

Tagad arī Tu zini, atšķirību no omega 3 un omega 6 taukskābēm un izproti zivju eļļas vajadzību. Ja Tev interesē vairāk rakstu par taukskābēm, dodies uz šo sadaļu!